Ogen gericht op bedrijfsleven voor oplossingen

 

Mensen zien bedrijven steeds meer als competente groep om mondiale problemen op te lossen, meer dan overheden.

Dit blijkt uit Edelman Trust Barometer 2022  waarvoor tienduizenden mensen in 28 wereldmarkten werden ondervraagd. Een pittig 2021 met een mix van factoren waaronder de pandemie, economische crisis, politieke instabiliteit, desinformatie en toenemende verontwaardiging over systemisch racisme, zorgde net als een jaar eerder voor een daling in het vertrouwen in de politiek. Kortom: een falend ecosysteem van vertrouwen dat het hoofd niet kon bieden aan massa-(des)informatie.

Organisaties ontvangen meer vertrouwen.

Acht op de tien respondenten wil dat bedrijven een grotere rol spelen bij klimaatverandering, economische ongelijkheid, omscholing van personeel en het aanpakken van raciale onrechtvaardigheid. 81% wil zelfs dat CEO’s het gezicht zijn van die verandering, leidend op beleid, niet op politiek. Samen met de non profit-sector worden ze ook gezien als het meest effectief om verandering te bewerkstelligen.

“Bijna 60 procent van de consumenten koopt merken op basis van hun waarden en overtuigingen, bijna 6 op de 10 werknemers kiest een werkplek op basis van gedeelde waarden.. “

Kopen om de bedrijfswaarde

Uit het onderzoek van Edelman werd ook duidelijk dat stakeholders als gemeenschappen, consumenten en verbonden talent gezien worden als de belangrijkste spil op de lange termijn. Bijna 60 procent van de consumenten koopt merken op basis van hun waarden en overtuigingen, bijna 6 op de 10 werknemers kiest een werkplek op basis van gedeelde waarden en verwacht dat hun CEO een standpunt inneemt over maatschappelijke kwesties. En 64 procent van de investeerders willen bedrijven steunen die in lijn zijn met hun waarden.

Naast het wantrouwen in de overheid, is er een enorm wantrouwen in de media. Wereldwijd gelooft een meerderheid van de mensen dat ze worden voorgelogen door journalisten (67 procent, een stijging van 8 punten) en regeringsleiders (66 procent, een stijging van 9 punten), en bijna de helft van de respondenten kijkt naar de overheid (48 procent) en de media (46 procent) als verdeeldheid zaaiende krachten in de samenleving. Wetenschappers worden naast het bedrijfsleven gelukkig door een groot deel van de mensen juist wel vertrouwd (75 procent).

Verhogen van vertrouwen

Het is van groot belang dat organisaties en hun leiders dit vertrouwen met zorg behandelen. Ze zullen moeten acteren naar sociaal maatschappelijke waarden. Waardengedreven werken met het oog op het verhogen van vertrouwen heeft met verworven inzichten te maken: we komen tot andere inzichten in een nieuwe context. Dat kan alleen omdat we geleerd hebben van situaties en doordat we blijven (ont)leren. Inzicht is dat fantastische vermogen om in een onbekende situatie de oplossing voor een probleem te vinden door opgedane ervaringen te combineren. En zo het vertrouwen te winnen dat deze inzichten tot verbetering of verandering leiden.

Meer lezen over waardengedreven werken? Het nieuwe boek van Marilijn Boumeester, Van hoofdkantoor naar hartszaak geeft je concrete handvatten over hoe om te gaan met complexiteit als sleutel naar die waardengedreven praktijk.

Over de onderwerpen waardengedreven ondernemen en wendbaarheid schreef ze twee boeken die beiden werden genomineerd voor Managementboek van het jaar 2021 en 2023: Wennen aan wenden en Van hoofdkantoor naar hartszaak

Deel wat je vindt

Related Insights