Selecteer een pagina

Vertrouwen als antigif voor onzekere tijden

Juist in deze tijd steken bij mensen gevoelens van onzekerheid de kop op.

Bij de eerste coronagolf heeft het Europees parlement een peiling gehouden onder Europeanen. Ze kregen acht gevoelens voorgelegd.  De keuze was: onzekerheid, boosheid, empathie, angst, hulpeloosheid, frustratie, vertrouwen en hoop. Onzekerheid stond met 45 procent bovenaan.

In NRC van afgelopen zaterdag schreef Caroline de Gruyter hier een column over. Zij concludeert dat die onzekerheid niet alleen het gevolg is van het virus – een deel is ook te wijten aan de extreem competitieve maatschappij waarin we leven. De onzekerheid treft alle lagen van de bevolking, het betreft echt niet alleen de mensen aan de onderkant. Ook de rijken zijn verwikkeld in een competitief gevecht om stageplaatsen en de beste banen, aldus De Gruyter. “Wie niet excelleert, valt af.”

Antigif voor onzekerheid

Wat te doen met gevoelens van onzekerheid? Onzekerheid valt niet uit te bannen. Onzekerheid maakt deel uit van de altijd veranderende omgeving van de VUCA-wereld waarin wij leven, waarbij VUCA staat voor volatility, uncertainty, complexity en ambiguity, ofwel: snelle verandering, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit.

Foto: JR Korpa

In mijn boek Wennen aan wenden citeer ik onder andere Heini Withagen, die ‘vertrouwen’ als antigif noemt voor onzekerheid. Over de tijd dat hij zijn eigen bedrijf Mirabeau had, ging hij als volgt om met snelle veranderingen: “Wat destijds binnen ons bedrijf goed werkte was dat we mensen en opdrachtgevers vertrouwen konden bieden binnen een onzekere setting. Een oplossingsgerichte sfeer die als effect had dat zelfs bij complexe keuzes het vertrouwen in een goede afloop altijd zegevierde. Dat had te maken met het feit dat we het inzicht en overzicht hadden om er echt iets goeds van te maken. Onzekerheid was er altijd, misschien creëerde dat wel een constante kwaliteit. We waren realistisch, konden scenario’s wenden waar nodig en zagen verandering als constante kwaliteitspartner.”

Comfort voelen

Vertrouwen moet dus de basis zijn. Zodra we onze pijlen richten op iets dat verandert moeten we namelijk ergens wel comfort kunnen voelen. Dat is deels een kwestie van het hebben van een sterke visie om dat vertrouwen te wekken.  Voor onszelf, maar ook naar klanten en medewerkers. En geloof hebben dat je visie klopt. Lees het verhaal van Ashkan bijvoorbeeld.

En vergeet ook niet dat het draait om omgaan met onzekerheid. Dat is bijna een basislevenshouding te noemen, want je poetst het niet weg. Leer omgaan met het feit dat de toekomst niet stabiel is. Zorg dat je wendbaar bent in de continue dynamiek tussen twee onverenigbare werelden:  dat wat zekerheid biedt en dat wat onzeker is en blijft.

Opdracht voor het vergroten van je vertrouwen in een onzekere toekomst

Wil je beter om leren gaan met onzekerheid en je vertrouwen in een onzekere toekomst vergroten? Doe dan onderstaande opdracht uit mijn boek: Neem een maatschappelijk thema dat je interesseert en projecteer het in een andere tijd, binnen een ander soort maatschappij (of context) met jezelf als hoofdrolspeler. Wat kom je tegen? Waar pak jij een rol? Gebruik je creativiteit en lef.  Maak meerdere scenarioplanningen waarvan één redelijk in de realiteit en één waar je volop je fantasie gebruikt.

Begin je scenario’s met bijvoorbeeld:

  • “Wat als de wereld onder de invloed komt te staan van… dan …”
  • “Wat als de maatschappij transformeert door… dan kan ik … ”
  • “Wat als mijn buurt langzamerhand verandert onder invloed van … dan voorzie ik …”

Waar liggen je mogelijkheden? Wat leer je van je eigen fictie?

Andere blogs…

Strategisch wenden of draaien?

Strategisch wenden of draaien?

De woorden ‘wenden’ en ‘draaien’ zijn synoniemen. Maar de gevoelswaarde ligt wel wat anders. Draaien lijkt een gestage...

Deel

Deel dit bericht met je netwerk