De weg op met je waarden

Wat zien we ze vaak, bedrijfsauto’s met vreemde opschriften. Soms to the point, maar ook regelmatig voorzien van vaagtaal en woordspelingen zonder enige context. Toen ik vorige week door mijn collega op het woord ‘seniorenontruiming’ werd gewezen dat pronkte op een busje van een bedrijf dat complexe verhuizingen doet, besloot ik er een blogje aan te wijden.

Want… let op, bedrijfslogistiek Nederland: je bedrijfsauto’s zijn je waarden op wielen.

Je rijdt niet rond met een boodschap, maar met je bedrijf.

Waarom kozen we er destijds voor?

Na de holbewoner met sandwichbord, Da Vinci’s Homo Advertsalis en de commerciële boekdrukkunst kwam de massaproductie van auto’s op gang door Henry Ford. Vervoer werd toegankelijker voor een breder publiek. Meer mensen de weg op, meer ogen, meer schaal, meer bereik. Pats… mobiele reclame was daar. Adverteerders experimenteerden al volop met verschillende media en zagen in de groei van commercieel transport grote, mobiele oppervlakten beschikbaar komen. Katsjiiingg, *kassagerinkel* want groter betekende ook zichtbaarder. En opvallende ontwerpen op voertuigen aanbrengen kon ook redelijk kostenefficiënt. Het werd een gangbare vorm van marketing.

“ Want... let op, bedrijfslogistiek Nederland: je bedrijfsauto’s zijn je waarden op wielen..”

Rondje van de zaak

Bij reclamemaken op bedrijfsvervoer kun je makkelijk een onderscheid maken tussen verschillende zaken:

1 Ruimte op vervoer inkopen om je boodschap te verkondigen.

2 Je eigen wagenpark versieren.

Ruimte op vervoer inkopen om je boodschap te verkondigen

Mooie voorbeelden zijn er voldoende en soms over the top zoals de SKY-radio kersttram met licht én kerstmuziek. In december stapte bij ons voor kantoor de trambestuurder uit, gooide zijn muts op de grond en riep: “Ik word lijp van die kerstmuziek.” Er is een verschil met het even voorbij zien komen en erin moeten werken.

Adverteren in het OV is eenvoudig te regelen via een bureau. Zij zijn vaak op de hoogte van je waarden en je aanbod, mits je ze goed brieft. Vaak verzinnen ze ook een mooie pay-off of tagline die lekker met je meereist.

Je eigen wagenpark versieren

Logistieke reuzen rijden vanaf het begin der tijden al rond met naamsvermelding en contactgegevens. Is helder. Je doet wat je doet. Bel ons als je van A naar B moet. Rijkswaterstaat had die wel te pakken met de boodschap ‘Van A naar Beter’. Knap werk.

Bij kleinere (retail)bedrijven valt de bedrijfsauto vaak een beetje tussen de wal en het schip. De auto is dan een beetje de appendix. Net niet goed over nagedacht.

Vorm, functie en object, wat kies je en wat zeg je?

Het gaat om wie je bent en wat je doet voor iemand. De doelgroep onderweg? Iedereen? Neen, zeker niet. Voor een installateur die nu het voordeel heeft van een CO2-emissieloze vloot -om binnenstedelijke klanten te bedienen- is een busje met een boodschap over duurzaam installeren goud waard. Je hebt immers competitive edge. Want je bent zichtbaar met een goed voorbeeld. Waarden op wielen.

De bakker die laatst bij me langsreed op de snelweg had het net anders gedaan met de tekst: ‘Ik zag wel dat je naar me cake’. Ja, vind je het gek… malle pietje, maar toch, ik cake wel, al ben ik zelf een enorme aanhanger van Bolletje. (Ken je hem nog?).

Tips voor de rit

Ben je op weg naar je eigen wagenparkuitingen? 

Denk dan aan onderstaande tips:

Eenvoud: Creativiteit is geweldig als het het juiste doel dient. Neen, niet Karper Diem als viswinkel, dat schiet zijn doel voorbij.


Anderen weten het soms beter: Wees geen krent, en vraag een pro. Creatie is een vak.

Flash proof: Maak het makkelijk voor voorbijgangers, laat niets aan lastige interpretatie over. *Zorgvoorleesbaarheiddatmaakthetwelzomakkelijk*

Word geen grabbelton: Weet wat je waarden zijn en blijf erbij, je wagenpark is geen uitzondering. Wees consistent met de algehele merkidentiteit, inclusief kleuren, logo’s, en typografie. Dit helpt bij de herkenning.

Doelgerichte boodschap: Heb een boodschap, geen leus. Wees catchy. Ik vind de betonwagen die ik regelmatig zag op de ring waar de mixer lollig ronddraait en waarop te lezen valt: “C’est le béton qui fait la musique’ onwijs geestig. Maar hij is ook gewaagd omdat het niet direct helder is. Hij komt van Lafarge, destijds wereldleider op het gebied van bouwmaterialen, waaronder cement, aggregaten en beton. Lafarge gebruikte deze uitspraak om de innovatieve en essentiële eigenschappen van hun betonproducten te onderstrepen, alsook hun betrokkenheid bij het creëren van duurzame en esthetisch aangename bouwwerken. Beton staat als een huis en is veelzijdig. D’r zit muziek in dus.

Wees materiaalbewust: Investeer in hoogwaardige grafische ontwerpen en materialen voor de reclame en zorg voor een lange houdbaarheid (duurzaamheid) door er vooraf goed over na te denken.

Meetbaarheid: Implementeer methoden om de effectiviteit van de reclame op voertuigen te meten, zoals unieke URL’s of promotiecodes. Dit helpt bij het beoordelen van de ROI en het optimaliseren van toekomstige campagnes. 

Dus, hoe maak je die verbinding, midden op de A2, tussen jou en de persoon die verveeld naar buiten staart? Simpel: wees jezelf, maar dan op wielen. Het punt is, maak het persoonlijk, maak het memorabel, maar niet door toeterend te gaan bumperkleven 🙂

Deel wat je vindt

Related Insights