Gejaagdheid en opportunisme veranderen belangrijke momenten in missers. Van het cultiveren van een wijngaard tot het bouwen van een relatie of zelfs een vliegensvlug supermarktbezoek met een overprikkeld kind.
Een moment heb je maar een keer, maar aan momentum kun je werken.
Wat is van betekenis?
Hoe maak je van een moment een betekenisvolle ervaring of ontmoeting? Het is als de inspiratie achter de muziek verteld door je favoriete zanger(es), de grondslag van een protest of de achterliggende gedachte van een gratis buurtbieb…het gaat niet om het middel, de drager, maar om het doel dat je wilt bereiken binnen een bepaalde setting, in een mindset, of zelfs soms binnen een maatschappelijke trendbeweging.
Een commercieel doel moet je voorbereiden als bedrijf, zeker als er iets of iemand gehaald moet worden. Een klant bijvoorbeeld. Want wie haalt, moet ook iets brengen. Commercieel succes is vaak het resultaat van aanhoudend transactioneel denken (voor wat hoort wat), interesse (we horen je) en doorzettingsvermogen (we werken altijd aan beter). Zo groei je van eenmalig contact naar een ontmoeting, naar een gezamenlijk ervaring. Het momentum is daar.
Uit de toon
Zodra klanten zich van je afkeren door bijvoorbeeld slechte ervaringen, raken ze van de momentenrails. We noemen dat churn (klinkt als tsjûrn) in marketinglingo. De meest succesvolle bedrijven behalen goede resultaten omdat ze hun plek in de markt feilloos kennen, goed serviceontwerp hebben, grafisch sterke uitingen maken, en spot-on content produceren. Zie het als een perfect gelaagd parfum dat precies aansluit bij een specifieke doelgroep. Zodra er ingrediënten tussenuit vallen, dan vervliegt je parfum en blijf je achter met een waterig aftreksel dat je doelgroep niet wil. Ook in het bedrijfsleven is het keuzes maken. Wat doe je wel en niet? Naar welk geschikt moment of geschikte momenten gaat de aandacht continu uit?
Seize the moment
Bedrijven die het goed doen gaan een stapje verder dan anderen, zowel in de fysieke wereld als online. Sprekende voorbeelden zijn de runners communities van sportmerken of is de open source gedachte achter software. Maar ook de Genius bar van Apple, de optie van iets ophalen in de winkel, afrekenen met je smartphone, de kletskassa van de Jumbo, bereikbaar zijn op alles wat een beeldscherm heeft.
Wat heeft dit nu te maken met goede inhoud? Álles! Want alles begint met communicatie en begrip van menselijk handelen. Zodra je niet begrijpt of onderzoekt waar mensen ‘momenten’ hebben dan ben je bij voorbaat al verloren.
Wil je groeien?
Wil je groeien van one night business stands naar meer waardevolle momenten en door naar die piekervaring? Dan zijn onderstaande 4 zaken van belang:
1. Laat je waarden zien
Waarden zijn belangrijk, het zijn de ankers voor de overtuigingen en beweegredenen die een organisatie uniek maken, en ook de mensen die er werken. Goede waarden weerspiegelen: “Kijk, dat doen we hier zo…” Ze wijzen op je identiteit, je cultuur en de bijbehorende mentaliteit. Je kunt je ernaar opstellen en ernaar handelen, zodat je medewerkers, klanten en stakeholders weten waar ze met jou aan toe zijn. Zodra waarden goed op orde zijn, zorgt dat voor een verhoogde motivatie bij medewerkers en betere relaties extern. Daarnaast scheid je er het koren van het kaf mee, (ook met klanten) omdat je als organisatie gelijk goed weet wat niet past.
2. Verhalen moeten kloppen met de context
Vertel die verhalen, maak momenten en schep ervaringen die niet alleen informeren, maar ook resoneren. Mensen kiezen bewust voor inhoud die ze raakt, helpt of informeert op een persoonlijk niveau. Gebruik inzichten en gegevens om inhoud te vormen die aansluit bij die belevingswereld. Het vereist een diep begrip van je doelgroep, maar vraagt ook om menselijkheid, denk aan de humor die CoolBlue gebruikt. De woordgrapjes van buis tot bus, van campagne tot arbeidsmarktcommunicatie. En het is het complete plaatje, zoiets kan alleen zodra de winkel écht goed op orde is want een grapje bij een misser is als slagroom bij je haring. Dan komt Dan komt Faberyayo om de hoek kijken die zingt: ‘Vinkgor…”
Ben je vooral vaardig in het inweven van relevante thema’s in je inhoud? Wees dan gewoon relevant, denk als een uitgever die inhoud als product verkoopt. Iedereen wil thoughtleader worden of erger nog zijn, ik kan het woord niet meer horen inmiddels. Ga bouwen aan wie je echt bent en stop met praten over wat je wilt zijn. Zo bouw je aan een merk dat niet alleen gezien wordt, maar ook gevoeld en herinnerd.
3. Laat de anderen iets toevoegen
Sta open voor feedback, daar gaat het om de finesse om ‘zaken’ het leven te laten dienen en niet andersom. Dus dat wat we zakelijk ondernemen ten gunste komt van de natuurlijke omgeving waarbinnen we ons als mensen bewegen. Heb je een slechte klantenservice? Doe er wat aan! Service is op een eenvoudige manier te beoordelen: het is er of het is er niet. Niet als goed werkgeverschap overigens.
Maak je fouten? Wees er open over. Fouten zijn waardevolle momenten. Denk van buiten naar binnen. Of klanten nu een winkel binnenlopen of een website bezoeken, ze worden ondergedompeld in een service- en informatieaanbod en ze beoordelen service als geheel en zien geen losstaande elementen.
Zorg dat het klopt en als dat niet zo is, ontvang de feedback met gratie.
4. Volg de lijn van de maatschappij
In een snel veranderende digitale wereld is het cruciaal om trends te identificeren en te interpreteren met een kritisch oog. Echter, trendsensitiviteit gaat niet over het blind volgen van elke nieuwe golf; het gaat over het zorgvuldig kiezen van welke trends passen bij de waarden en doelstellingen van je merk. Dit vereist een balans tussen intuïtie en analyse. Je moet in staat zijn die trends te vertalen naar strategieën die het merk vooruithelpen, terwijl je trouw blijft aan de kernidentiteit en waarden. Je wilt leiden met visie (nééé, geen denkleider)
Neem een moment
En? Hoe staat het nu met die betekenisvolle ontmoeting?
Neem een moment, sta es stil bij wat je de komende tijd anderen daadwerkelijk laat beleven….