Blog
Dat kan anders…
Als eerste de stap zetten
Als eerste de stap zetten is moeilijk. Maar het is soms nodig om de eerste te zijn als het gaat om waarden. Een mooi voorbeeld uit de mijnbouwindustrie is Impossible Mining. Dit bedrijf zet zich in...
Waardengedreven retail? John Lewis vindt flexibiliteit in eigen stenen
Het Britse retailbedrijf John Lewis leed voor het eerst verlies in 2021. Ongewoon voor dit steward-owned bedrijf dat altijd een vaste winstcurve had met dit langetermijn-organisatiemodel. Er werken...
Niet politiek, maar bedrijf lost wereldproblemen op
Mensen zien bedrijven meer en meer als de meest competente groep om mondiale problemen op te lossen, veel meer dan overheden. Dit blijkt uit Edelman Trust Barometer 2022 waarvoor tienduizenden...
Een hartszaak? Die is altijd in ontwikkeling!
Als je als bedrijf iets beter wilt doen, wat ondersteun je dan en voor wie en waarom? H&M is begin februari in Amsterdam-Noord gestart met H&M Resell. Hier kunnen consumenten tweedehands...
Ga vandaag nog op het vinkentouw zitten
Een boek over waardengedrevenheid, begin er maar eens aan. Want …wat zijn waarden nu precies? En hoe vormen ze een kompas voor wat je doet? Grappig genoeg begon ik voor het schrijven van Van...
Organisatie, zeg gewoon ‘We f*cked up’
Mag een bedrijf fouten maken? Aan de straffende, belerende toon van de media te merken niet. Toch is de rest van de maatschappij best vergevingsgezind. Als je maar eerlijk bent. Hoe moeilijk kan dat...
Wendbaarheid is je houdbaarheid
Een merk of imago is een mal voor de illusie. Merken worden gebouwd, het zijn steengoede representaties van producten en diensten onder een grotere noemer. Dat veroorzaakt reuring en maakt dat we in...
De parallel tussen de sneaker en de organisatie
Wie doet het niet? Stiekem op de rand van je sneaker trappen om deze snel uit te krijgen. Nike heeft nu een ‘clever’ model schoen ontworpen. De Nike GO FlyEase faciliteert mensen die hun handen niet...
Strategisch wenden of draaien?
De woorden ‘wenden’ en ‘draaien’ zijn synoniemen. Maar de gevoelswaarde ligt wel wat anders. Draaien lijkt een gestage beweging, maar kan plots in het moment bedacht zijn. ‘Ergens een draai aan...
2021 in het teken van transparantie, waarden en ons gedrag
Wat kunnen we de aankomende tijd verwachten qua trends en ontwikkelingen? De (consu)mens staat overal centraal en heeft meer behoefte aan transparantie, waardengedreven ondernemen en relevantie....