Als je als bedrijf iets beter wilt doen, wat ondersteun je dan en voor wie en waarom? H&M is begin februari in Amsterdam-Noord gestart met H&M Resell. Hier kunnen consumenten tweedehands kleding kopen en verkopen. Voor het modebedrijf zijn ontwikkelingen als H&M Resell en H&M Rewear een “verschuiving naar een circulaire toekomst”.
Geen aardverschuiving
Een aardverschuiving is deze stap niet. De website Good on You, die modemerken beoordeelt op ethiek en duurzaamheid, stelt dat H&M de op een na grootste modeproducent van fast fashion-kledingstukken blijft. Zo blijft het bedrijf een grote wissel trekken op het milieu. Maar Good on You snapt ook dat je ergens moet beginnen. Daarom beoordelen ze de modeketen als ‘It’s a start’. Je kunt er ontevreden mee zijn dat H&M zo weinig doet. Maar je kunt niet alles tegelijk aanpakken. Elk bedrijf zal voor zich moeten bepalen hoeveel vragen het in de organisatie kan oppakken, op welke terreinen en voor wie en waarom.
Kennis delen
Bij het duurzame kledingmerk Patagonia vallen ze de bedrijven met die minimale initiatieven dan ook niet af. In het programma Koplopers van BNR Nieuwsradio zei GM van EMEA Matthijs Visch over de onwikkelingen bij de fast fashionketens: “Ik wil oppassen om te belerend te zijn. Want het is een grote stap die we met zijn allen moeten zetten.”
Patagonia houdt om die reden de eigen kennis en ervaringen niet alleen voor zichzelf en begeleidt andere organisaties binnen en buiten de branche om stappen te zetten. Matthijs: “Bijna alles wat we doen is open source. De manier waarop we samenwerken, innovaties en de manier waarop we de keten inrichten delen we zoveel mogelijk.” Hij is nu een jaar bij Patagonia. Hiervoor werkte hij 20 jaar bij Nike. Wat mooi aan deze nieuw baan is, is dat hij de kans kreeg te gaan werken bij een bedrijf dat nog dichter bij zijn eigen waarden ligt. “Ik was al een jaar of 10 bezig met het steeds meer samenvoegen van mijn eigen waarden en professionele waarden. Dat kon in mijn vorige baan, maar wel steeds minder.” Zowel Patagonia als Matthijs varen wel bij deze combinatie, omdat het voor beide partijen versterkend werkt.
Op bezoek bij Matthijs
Vandaag was ik bij Matthijs op bezoek om Van hoofdkantoor naar hartszaak aan te bieden. Ik was wel benieuwd naar hem en naar Patagonia kijkende naar de waardengedrevenheid. We spraken kort over het beter blijven doen en dat dat feitelijk nooit af is. Matthijs vertelde me bijvoorbeeld dat de sales ook een toetsende rol heeft en heel omgevingsbewust werkt ten aanzien van de partners en resellers. Deze criteria zijn ook vastgelegd. Zo is business gunnen maar ook kijken of beide partijen hetzelfde denken over duurzame waarden. Het is geenszins de bedoeling hier belerend te zijn maar een open dialoog te houden op basis van een aantal belangrijke criteria. Een hele goede en belangrijke fase binnen de salesstrategie natuurlijk want die keten…daar gaat het vaak mis. Binnenkort zal ik over deze aanpak een verdiepend artikel schrijven.
Het hart
Ook voor een tot in de haarvaten duurzaam bedrijf als Patagonia blijft er werk aan de winkel. Het is nooit af. Waar H&M een kleine stap zet naar verandering met Resell en Rewear, focust Patagonia bijvoorbeeld op het steeds beter traceerbaar maken van alles wat ze doen. Daarbij komen ook misstanden aan het licht. Visch zei bij BNR: “Waar je ook onderneemt, je loopt altijd wel tegen misstanden aan in de waardeketen. Je kunt eromheen lopen, de symptomen bestrijden, een afdeling oprichten of het in het hart van je businessmodel positioneren. Dat laatste hebben wij gedaan.” Patagonia is duidelijk een waardengedreven onderneming, een hartszaak. Wat het mij leert is dat ieder bedrijf stappen zet maar dat nieuwsgierigheid naar elkaar en het leren van elkaar in dezelfde industrie of sector daarbij onontbeerlijk is als je het praktisch en op de lange termijn wilt aanpakken.
Waar staat jouw organisatie als het gaat om waarden? Wil je deze beter leren kennen en kunnen gebruiken? Lees er alles over in mijn net verschenen boek Van hoofdkantoor naar hartszaak
Mail me vooral als je denkt dat er een bedrijf is dat wellicht mijn boek zou moeten hebben, ik ga er op bezoek!