Mag een bedrijf fouten maken? Aan de straffende, belerende toon van de media te merken niet. Toch is de rest van de maatschappij best vergevingsgezind. Als je maar eerlijk bent. Hoe moeilijk kan dat zijn? Transparantie wordt door de maatschappij steeds belangrijker gevonden. Over normen en vooral ook waarden. Die moeten eerlijk en prudent zijn. Maar ook over fouten.
Eerlijk over je zaak
Een goed voorbeeld van een onderneming die door transparantie de harten voor zich heeft gewonnen is het Nederlandse bedrijf Ace & Tate. In 2021 plaatste het een bericht op de eigen website dat ze het tijdens hun reis om een B Corporation te worden “hadden verkloot”. De onderneming had een aantal keuzes gemaakt (zoals overstappen op bamboe-brilhoesjes in plaats van plastic), die wel duurzaam leken, maar dat helemaal niet bleken te zijn. Het bedrijf gaf een aantal van dit soort foute keuzes toe onder de titel: ‘Look we f*cked up, our bad moves’.
“We zijn ons meer bewust geworden van de verantwoordelijkheid die we hebben tegenover onze stakeholders, van onze klanten tot de mensen die werken voor onze partners in de toeleveringsketen. Op grotere schaal willen we een positieve impact hebben op de gemeenschappen en samenlevingen waarmee we samenwerken, van het verbeteren van onze waardeketen tot het zorgen voor onze werknemers en klanten. (….) Dus, voilà. We hebben het verknald. We zijn niet waar we willen zijn. We hebben een paar slechte stappen gezet – maar we leren. Het delen van onze slechte stappen is slechts het begin van waar we transparant over willen zijn…” Maar de basis is goed, dus deze ‘misstap’ wordt Ace & Tate vergeven. De onderneming heeft namelijk duidelijke en goede waarden die weerspiegelen: “Kijk, dat doen we hier zo…”
Koren van het kaf
Waarden wijzen op je identiteit, je cultuur en de bijbehorende mentaliteit. Je kunt je ernaar opstellen en ernaar handelen, zodat je medewerkers, klanten en stakeholders weten waar ze met jou aan toe zijn. Zodra waarden goed op orde zijn, zorgt dat voor een verhoogde motivatie bij medewerkers en betere relaties extern. Daarnaast scheid je er het koren van het kaf mee, omdat je als organisatie ook goed weet wat niet past. Dan kies je ervoor om niet te werken met bepaalde leveranciers, ketenpartners en bedrijven.
In gesprekken die ik voerde met verschillende organisaties die bepaalde waardensets als handleiding gebruiken, kwam dit duidelijk naar voren. Voor het feit dat ze soms niet in zee gingen met een andere partij gaven ze verschillende redenen, variërend van arbeids- en werkomstandigheden, wijze van omgaan met macht, serviceverlening, omgang met transparantie, en milieu- of ecologische overwegingen. Deze strategie vormt zo’n sterk kompas dat een misstap niet schadelijk hoeft te zijn. Mits goed gecommuniceerd, zoals Ace & Tate deed. Het kan zelfs het gevoel versterken dat de actie niet past bij het bedrijf.
Hoogste normen
Ace & Tate is inmiddels een gecertificeerde B Corporation en het bedrijf schaart zich hierdoor bij de bedrijven met een winstoogmerk die dit gebruiken om een meer inclusieve en duurzame economie op te bouwen. Deze B Corporation-bedrijven voldoen aan de hoogste normen op het gebied van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordingsplicht.
Meer lezen over waardengedreven ondernemen, een nieuwe tijd van geld en goed in een gouden combi? Koop mijn boek hier