Selecteer een pagina

Waar het bij Apple echt om draait, is lastig om te draaien

“In een gezonde wereld moet winst het leven dienen.”

~ Joseph Bragdon, Profit for Life – How Capitalism Excels

Is een financiële prikkel een goede manier om te zorgen dat leiders zich duurzaam opstellen binnen een businessmodel dat nog niet volledig met de duurzame en diversiteitswind is meegedraaid? Dat was de vraag die bij me opkwam toen ik deze week las dat Apple kort op de bonussen op managementniveau als zij niet aan de hoge normen van waardegedreven leiderschap voldoen. Omgekeerd kunnen de bonussen ook verhoogd worden als de leiders progressie maken. De verlaging of verhoging is maximaal 10 procent.

Geen lineaire-oorzaak-gevolg-oplossing

Het heeft wat weg van een lineaire oorzaak-gevolg-oplossing. Succes? Geld erbij. Geen succes? Geld er af. Werkt dat in een duurzame constellatie wel zo? Je plaatst maatschappelijke betrokkenheid, gelijkheid en duurzaam gedrag in het teken van straf en beloning. Terwijl bij dit soort waardekwesties ook zaken als eerlijkheid, vertrouwen, empathie, reputatie en leiderschap een rol spelen.

En gaat het hier niet ook veel meer om langetermijnvisie, ecosysteem-innovatie en wijze investeringen die het verschil moeten gaan maken? Dat lezen we toch wel in de theorieën over nieuwe wijzen van zakendoen. Misschien vinden ze het bij Apple een goede mengvorm, wie weet. Een soort ‘feedback nudge’. En toch, duurzaam gedrag afkopen lijkt mij iets uit de quick fixes-hoek, een truc gaat de waarden niet verankeren.

Container vol

Ik voorzie de onduidbare mega-container waarbinnen van alles verpakt zit en er aan lijstjes voldaan moet worden. “Hey Cees, Marianne, Erik, hebben jullie al gedacht aan criterium x-y-z? Anders word je straks gekort.” Ik voel een klein Toren C-momentje opkomen.

Perverse prikkel

Waarde- en purpose-gedrevenheid bevorderen door een perverse prikkel toe te voegen, da’s een rare hè? Het systeem waarbinnen men gewend is te denken verdwijnt er niet mee, want het gaat niet om bewustwording en gedrag. Apple plaatst een financiële prikkel op iets wat een intrinsieke motivatie zou moeten zijn. Hier botsen dus financiële en morele waarden. Dat kan ook anders.

Er is zoals bij iedereen wel werk aan de Apple store. Om Joseph Bragdon nog maar weer even aan te halen: in een gezonde wereld moet winst het leven dienen. Het is een start, de intentie is er, maar de prikkel straffen en belonen is een klassieke reflex uit een oud systeem. Van Apple zou je toch innovatievere oplossingen verwachten.

 

Andere blogs…

Strategisch wenden of draaien?

Strategisch wenden of draaien?

De woorden ‘wenden’ en ‘draaien’ zijn synoniemen. Maar de gevoelswaarde ligt wel wat anders. Draaien lijkt een gestage...

Deel

Deel dit bericht met je netwerk