Selecteer een pagina

Laat me je waarden zien…dat wordt je winst

Waarden. Als strateeg begin je ermee, ze zijn de leidraad waaraan je toetst of het lijntje naar de realiteit voor je organisatie nog klopt. Hoe staat het met de waarden van jouw organisatie?

Concretiseer je waarden

Regelmatig worden denkexercities rondom waarden weggezet als vaag of een herhaling van zetten. Dat komt omdat waarden dreigen te verstoffen, of erger, al verstoft zijn. Gemaakte of geconstrueerde waarden werken evenmin. Waarden zijn niets zonder de beleving en het belijden ervan – als die aspecten ontbreken zijn het gewoon lekkerbekjes uit een directiekamer-lexicon. Daar ligt vaak de crux: waarden lijken niet tastbaar en dat komt omdat veel mensen, merken en bedrijven moeite hebben met de concretisering ervan.

Sterrenchef Soenil

Een mooi voorbeeld van waardenverankering in de praktijk is sterrenchef en chef van het jaar 2020 Soenil Bahadoer van De Lindehof in Nuenen. Zijn roots en culinaire overtuiging werden zijn succes, hij bracht vol enthousiasme en met de nodige offers twee sterren naar de Hindoestaans-Surinaamse keuken. Als waarden zijn ‘trots’ en ‘verbondenheid’ terug te vinden in zijn werk. Maar ook ‘herkomst’ en ‘puur’. Zijn vertaling naar de gastronomie is bijzonder, een hommage aan herkomst en de subtiliteit. “Hoe mooi is het dat ik je raak vanuit mijn smaak”, zei hij in een interview met de NPO.

Maar wat doe je met die waarden als je als sterrenchef vanwege corona je vak niet meer kunt uitoefenen in je restaurant? Vanuit zijn waardenset bracht hij zijn kookkunsten terug naar de huizen in een foodtruck en had hij de tijd om zijn kookboek te schrijven zodat iedereen van zijn keuken kan genieten. En daar gaat het om. Zo kan Soenil wendbaar opereren met als basis zijn waarden. Duidelijke zaak voor een goed verstaander.

Verankerde waarden

Een waarde is een betekenisgevend ideaal in de vorm van een overtuiging of een doel. Gelijkwaardigheid en respect zijn waarden, net als kwaliteit, loyaliteit en finesse. Waarden zijn de aard van je organisatie, bepalen je strategische keuzes, aannamebeleid, in- en externe omgangsnorm, maatschappelijke positie, en ook het marketing- en communicatiebeleid. Verankerd zijn ze hun gewicht in goud waard. Ze geven je organisatie een solide basis waarop je mee kunt veren met de veranderende wereld en de omstandigheden.

Wat zijn de waarden van jouw organisatie en wat betekenen die vandaag?

Andere blogs…

Strategisch wenden of draaien?

Strategisch wenden of draaien?

De woorden ‘wenden’ en ‘draaien’ zijn synoniemen. Maar de gevoelswaarde ligt wel wat anders. Draaien lijkt een gestage...

Deel

Deel dit bericht met je netwerk