Selecteer een pagina

Goed nieuws voor diegenen die afscheid nemen van het meubilair dat niet meer in de levensfase van vandaag past. Ikea, toch wel een vaandeldrager ten aanzien van innovatie en verduurzaming heeft iets moois aan het eigen dienstenportfolio toegevoegd: buy back.  Zo meldden BBC news, NY Times, CNN en andere nieuwsmedia deze week.

foto: Charles Deluvio

Volgende maand begint het wereldwijde terugkoopprogramma van meubelen. Het buy back programma mag zich gerust een bewustwordingsprogramma noemen. We hebben en kopen immers gewoon te veel. In Groot-Brittannië start Ikea op 24 november dit programma dat is net voor Black Friday. Een zwarte dag als we kijken naar overconsumptie.

Het programma gaat in 27 landen van start en dat maakt het bijzonder, Ikea had al diverse losse programma’s lopen. Het is de eerste keer dat het zo simultaan en op grote schaal verloopt. Slim om juist schaal en slagkracht te gebruiken, dat doen initiatieven die willen aanzetten tot kopen ook. Net voor Black Friday is een mooie start om als parallel te gebruiken. Zo gaan kopen en verkopen zij aan zij.

Ikea geeft hier een mooi voorbeeld van hoe wendbaarheid werkt, dat deed Selfridges eerder ook. Wil je meer lezen over hoe wennen aan wenden werkt? Zie het boek dat ik er recentelijk over schreef.

 

 

 

Deel

Deel dit bericht met je netwerk