Selecteer een pagina

Het is een mooi maatschappelijk initiatief dat er Nederlanders zijn die aandelen Hema willen kopen om het bedrijf te behouden. De vraag is of mensen dat willen omdat ze fan zijn van de winkel en de historische waarde, of omdat ze willen dat het concept Hema zich blijft doorontwikkelen. Ofwel: gaat het om wat het ooit was of juist om de potentie van wat het kan worden?

Bedrijven leggen steeds vaker hun bedrijfsculturele geschiedenis vast. Het lijkt steeds meer te gebeuren, de geschiedenis laten zien. Philips en Albert Heijn hebben bijvoorbeeld hun eigen museum.

Philips Museum (foto: Ron Theunissen Flickr)

Wat is de bedoeling hiervan? En wat levert bedrijfslegacy maatschappelijk op ? Daarvoor zou je bijvoorbeeld kunnen kijken hoe je bedrijf past in het regionale of landelijke cultureel erfgoed en op welke manier het bijdraagt aan de concurrentiepositie. Goede voorbeelden van erfgoedruimte(n) zijn te vinden op de website van De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed.

Context begrijpen

Elk mens en elke onderneming maakt van tijd tot tijd de beweging door van terugblikken en vooruitzien. We werpen het verleden vast vooruit om de toekomstige generaties ervan te laten leren en we laten disciplines bijeenkomen om scenario’s voor een mogelijke toekomst te schetsen. Dit is vaak niet meer dan een poging om vanuit het verleden te anticiperen op die toekomst. Maar op welke toekomst en wie is daarbij gebaat?

Het verleden van bedrijven is door een andere generatie en mensen vormgegeven dan diegenen die er nu of in de toekomst werken. Een bedrijf is zonder mensen geen entiteit –  dus wat is dat cultureel erfgoed precies als die mensen steeds weer anderen zijn? Een collectie spullen, verhalen?  We willen zo graag behouden en bewaren, maar wat willen we vertellen aan een generatie die de context niet kent? Natuurlijk, erfgoed is van belang om huidige en toekomstige generaties een beeld te geven van het verleden. Het zegt iets over de cultuur, het is het geheugen van een onderneming. En we kunnen leren van dat verleden. Bijvoorbeeld ontwerpers die leren van hoe briljant de Eames-stoel is ontworpen. Maar dat zijn uitzonderingen en hebben betrekking op tijdloos design. Overigens, de huidige Eames-stoel is ook een tikkeltje groter omdat mensen wereldwijd zo’n tien centimeter langer zijn geworden… Echt tijdloos is het nooit.

 

Van Nelle Fabriek (bron Wikimedia)

Erfgoedbeweging

Het is zeker belangrijk om te laten zien wie je was, maar het is goed om daarbij na te denken wat je wilt vertellen aan een generatie die die historische context niet kent of begrijpt. Is het nog toepasbaar (denk aan de stoel)? Leermomenten zijn een vloeiende beweging, een ervaring. Ze ontstaan zelden uit iets statisch.

In plaats van een statische erfgoedcollectie op te zetten, kun je ook kiezen voor een erfgoedbeweging rond je bedrijf. Een community die zich bezighoudt met waar je nu staat en waar / wat je in de toekomst wilt zijn. Met mensen die je bedrijf goed kennen en helemaal niet kennen, van alle leeftijden. Dat houd je wendbaar! Maak gebruik van de wisdom of the crowd om achter zaken te komen die nog onbekend zijn. Zo pik je meteen de zaken uit je verleden die nog steeds van belang zijn voor de jongere generaties. En geef je er een context aan die ook voor deze generatie bekend, begrijpelijk of veelzeggend is. Je creëert die levende context om erfgoed betekenis te laten houden en om toekomstscenario’s te schetsen.

 

 

 

Deel

Deel dit bericht met je netwerk