Selecteer een pagina

Starbucks heeft weer iets moois toegevoegd aan hun businessmodel. Daar waar menig zelfstandige eerder zat vastgeplakt aan de koffietafels van de tent, is het nu de beurt aan de vaste kantoormedewerkers zonder kantoor.

Op 30 juli onthulde Starbucks een nieuwe winkel in Tokio, ontworpen dus voor de werknemers in loondienst, op afstand. Steeds meer bedrijven zien dat werken op afstand ‘werkt’ en daarnaast flink kosten bespaart. Zo breekt nood, de wet van nodeloze aanwezigheid. Een nieuwe, flexibele tijd breekt aan voor een veel bredere groep werkenden. Deze ‘early adapter case’ van de koffiegrootgrossier breidt zich uit naar andere concepten, bijvoorbeeld ruimten die eerder een andere functie hadden zoals hotels die kampen met leegstand.

In samenwerking met Think Lab maakte Starbucks een kloppend zakenhart op de tweede etage van het café in de Japanse stad. Best handig omdat dat direct ook het probleem tackelt van die zzp’er die relatief te weinig koffiedrinkt voor de tijd dat hij/zij in de zaak zit. De koffiecorneritis…

Een slimme inhaker van de koffiegigant. Bovendien staat Tokio nu niet direct bekend om zijn ruimte, dus is dit een prima plaats voor een dergelijke pilot die eigenlijk overal ter wereld toepasbaar is en voor veel ruimten geldt. En aangezien je wel een kleine bijdrage betaalt voor het huren van een solo ruimte is het eventueel niet koffiedrinken voor Starbucks ook gedekt.

Wendbaarheid heeft een ander soort ruimte nodig.  Wat heb jij in deze tijd nodig en welke eisen stel jij aan een nieuw soort ruimte?

 

 

 

 

Deel

Deel dit bericht met je netwerk