Het Londense warenhuis Selfridges verlegt de focus naar circulair ondernemen en stelt duurzame doelen. Deze wending komt vooral vanuit omgevingsbewustzijn. Hoe slim is dat?
Op de website van het high end Londense warenhuis Selfridges las ik het volgende: “We want to build on our reputation as a retailer and employer that’s leading the way in sustainability. We have set a number of commitments to get us there – encompassing and extending beyond our Project Earth commitment to change the way we shop, and spanning our entire business and supply chain.”
Duurzaamheidsplan
Het is passend bij de tijd dat warenhuis Selfridges nu naar voren treedt als het aankomt op omgevingsbewustzijn en het maken van ethische keuzes. De traditionele inslag doet wellicht anders vermoeden maar niets is minder waar. In The Guardian las ik dat de top van het warenhuis goed heeft nagedacht over een duurzaamheidsplan voor de komende vijf jaar. Geen irreëel plan dat enorme vergezichten schetst, maar acteert in het hier en nu en kijkt naar marktsentiment, eisen en omstandigheid, het retaillandschap en het uiteindelijke doel.
Collectieve aanzwengeling
Je zou kunnen zeggen dat collectief sentiment dat gedachtegoed in de afgelopen periode heeft aangezwengeld – er is veel gebeurd immers. COVID-19 is daarbij een bewustwordingsaccelerator geweest. De beweging is natuurlijk al veel eerder in gang gezet onder invloed van de klimaatcrisis – die weer voortkomt uit dat we alles altijd maar willen voor heel weinig.
Anne weet de weg
Anne Pitcher, de topvrouw van het warenhuis, merkt in het artikel in The Guardian scherp op dat het allemaal niet zo simpel meer is. Combinaties van factoren spelen een rol, andere eisen aan andere tijden. Ze licht toe dat mensen winkels niet klakkeloos meer binnenwandelen met alleen een winkeldoel. Het gaat om ‘purpose’, naast het kopen van spulletjes. Ze geeft ook aan dat consumenten zaken willen doen met bedrijven die ze vertrouwen en waarvan ze weten dat ze om de omgeving geven. Merken waarvoor nog affiniteit kan worden opgebracht. En om dat te verdienen moet je aan je karma werken. Je reciprociteitstotaalscore op het bord noteren.
Niet meer bewegingsloos toekijken
Pitcher kijkt naar de manier waarop ze de zaak runnen en niet alleen maar het sec nadenken over geld. Het warenhuis tekende het Fashion Pact van de G7 top vorig jaar ten aanzien van hun milieu-impact. Het gaat over een ethisch profiel en gedrag. Over stilstaan bij wat je aan het doen bent en dat is best lastig als je veel te verliezen hebt.
Zuiver verhaal
Nadenken over circulair ondernemen en het stellen van duurzame doelen is – hoe paradoxaal ook – commercieel slim met de activistische GenZ als nieuwe klantgroep. Deze generatie heeft lak aan loze verhalen, dat verhaal moet kloppen. En daar ben ik het roerend mee eens: het enige middel waarmee we intenties kunnen overbrengen, het verhaal, laat dat nu echt eens kloppen. Zuiver ondernemen staat tot een zuiver narratief verteld vanuit zuivere doelen.
Voor Selfridges was het tijd voor kritisch navelstaren en eigen interventie. Volgens hen begint het werken aan een duurzame toekomst met het aanpassen van de manier waarop je zakendoet. Sommige dingen passen eenvoudigweg niet meer. Verantwoord ondernemen hoort bij een aardbol onder druk. Onder de toepasselijke naam Project Aarde neemt het warenhuis radicale stappen voorwaarts. Duurzaamheidsdirecteur Daniella Vega geeft aan dat de ambitie ligt in een net-zero future maar daar gaat wel een alarmbelletje. In Forbes las ik dat de regering van het Verenigd Koninkrijk haar ambities heeft aangesnoerd door deze netto-nul doelstelling voor 2050 in de wetgeving op te nemen. Het is evident dat het pijn gaat doen zodra het haast heeft.
Wat doen ze?
Wat betekent het concreet voor de doelen van het warenhuis? De meest milieubelastende materialen die overal in het bedrijf worden gebruikt moeten afkomstig zijn van gecertificeerde, duurzame bronnen. Dat klink makkelijk maar dat is het niet als je verbonden bent aan een hele hoop verschillende leveranciers. Maar de focus en de afspraken zijn er is er volgens Vega. Daarnaast gaat het de uitstoot verminderen en start het met een tweedehands modewinkel, kledingverhuur, recycling van schoonheidspakketten en een “conciërge” om te helpen bij productreparaties om ons te leren aanpassen aan nieuwe manieren van leven.
Bewustwording
Druppels op een gloeiende plaat? Het gaat bewustwording. Wat doen wij en wat is ons aandeel als consument en wat als ondernemer, merk en bedrijf? Vraag en aanbod blijft een boosaardige tweeling.
Vraag
Wat doe jij als consument, ondernemer, merk of bedrijf? Wat speelt er momenteel in je omgeving dat onverwacht, instabiel, ongrijpbaar, onvoorspelbaar en complex is? Welke aanpassingen moet je doen om ermee om te gaan?
Meer lezen?
Mijn boek wennen aan wenden is sinds 1 oktber 2020 uit en gaat dieper in op een wendbare toekomst en hoe wij kijken naar de wereld, maatschappij en ons individuele leven. Kijk op wennenaanwenden voor meer informatie of reserveer het hier