3 min read

Leven in de stad is een bewuste keuze. Het is hectisch en geweldig maar ook druk en zo ligt overprikkeling altijd op de loer. We kennen de hubs en clubs waar ‘city dwellers’ ontsnappen aan de stadswaan. Maar er is ook iets anders aan de hand, De grens tussen privé- en openbare ruimten vervaagt en onze eisen veranderen, zo betalen we nu voor zogenaamde derde ruimten.

Doel uitvergroten

Derde ruimten zijn een normaal sociologisch gegeven. Mensen clusteren nu eenmaal graag voor een bepaald doel. Filosoof Paul-Michel Foucault omschreef het als een heterotopie.  Plaatsen die dienen als tussenruimte of bemiddelingsruimte. Deze ruimtes hebben gemeen dat ze “anders” zijn, ze onderbreken de continuïteit van de dagelijkse ruimte, hebben een verbindende functie, zijn niet publiekelijk en vergroten het doel waar ze voor staan uit.

 Hybride

Waar het eens begon met werken achter een laptop in een koffiecorner, zien we nu hybride, luxe vormen ontstaan. We gaan weg van de drukte en kiezen ruimten die het beste bij ons passen. We willen meer van een omgeving. Dit leidt ertoe dat functionaliteiten voor de moderne stadsbewoners worden geconsolideerd in creatieve en luxe hubs. Variërend van hotelketens die een ballotagecommissie hebben (zoals Soho House) tot betaalde werkruimtes om elkaar te ontmoeten.

Inclusief is exclusief

De stadsmens bewijst meer te willen betalen voor luxe in een exclusieve (openbare) ruimte, de vraag is, hoeveel openbaarheid staat men toe in luxe? Of creëren we stiekem toch beslotenheid?

Leer meer over trends en ontwikkelingen in de cursus Trend to Brand en ontdek welke metatrends van invloed zijn op bedrijf en merk

Deel

Deel dit bericht met je netwerk