Loyalty bestaat niet meer, we vertrouwen op permanente assistentie
Het retaillandschap is in transitie. De sector wordt opgeschud en is gefragmenteerd, maar bovenal is het aanbod enorm veelzijdig. Van platformgedachte tot lokaliteit, intimiteit en loyaliteit; de retail zoekt de klantbinding in een tijd van revolutie.
En dat is lang geen makkelijke opgave in een 24-uurseconomie. Want eigenlijk staan retailers voor twee uitdagingen tegelijkertijd; aan de ene kant willen ze de service hoog houden, tegelijk is het belangrijk om te groeien naar waardevolle merkperceptie. Op bedrijfsniveau is het traditionele landschap van de retail vaak niet voorbereid op zo’n veelzijdige transitie. Dat vraagt het nodige van je infrastructuur, van data, en eigenlijk van het totaalaanbod van een retailer. Kortom: de transitie vereist ‘een herijking van bedrijf én cultuur’. Ik sprak vanuit mijn rol als rondetafelgenoot vanuit IDG met met Mario Schothuis, Head of Retail bij Google Cloud Nederland, over de sociaal-technische uitdagingen waar retailers voor staan. Digitale transitie is nooit een technische aangelegenheid alleen, zo bleek. Lees het volledige artikel dat ik schreef voor CIO.nl hier Zelflerend vermogen aanwakkeren in de retail